Aktuellt

2022-04-12
Boappa: Vill du ha aktuell information om vår samfällighet? Ladda hem Boappa-appen i din mobil och skicka ett mail till boappa@bofinken.nu med dessa uppgifter: Namn, adress, fastighetsbeteckning samt mailadress, så lägger de till dig.

2022-04-11
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse för 2022

2020-04-20
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse för 2020

2019-07-08
Styrelsen meddelar att efter en onormalt hög vattenräkning från kommunen genomförde delar av styrelsen natten mot lördag 6/7 en felsökning av vårt vattenlednings-system. Resultatet blev att vi kan begränsa läckans placering från Dom 13 t.o.m. Dom 32. Vi kunde vidare konstatera att läckagets storlek är ca 35 l/minut (ca 1 500 m3/månad). Tomas Granberg och Dan Hermansson har varit nere under berörda längor under söndagen den 7/7 utan att någon uppenbar abnormalitet kunde konstateras. Nästa steg blir att Dan Hermansson under kommande vecka försöker anlita någon som med hjälp av teknisk utrustning kan ”lyssna” sig till var läckan finns mer exakt. Baserat på det utfallet kommer vi så snart som möjligt att vidta nödvändiga åtgärder för att avhjälpa läckaget.
Vänliga hälsningar Styrelsen

2019-07-03
Styrelsen meddelar att vattnet kommer att stängas av mellan kl 02.00-04.00 nu på fredag den 5 juli. Detta för att kunna göra en avlyssning för att höra och se, om och var det eventuellt läcker vatten i vårt område.
Vi ber er att under denna tid undvika att använda vatten just mellan denna tid.
Förbered er genom att noga kontrollera att alla kranar är stängda.

Tack för ert samarbete!
Vänliga hälsningar Styrelsen Bofinken

2019-05-07
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse för 2019.

2019-04-01
Hemsidan uppdaterad med städdagar och ny organisation runt städledning.

2018-11-20
Nu ska vattnet åter vara igång för bofinken 30-50, och den provisoriska lagningen är nu åtgärdad. För bofinken 47-50: TV är lagad, fiber är lagad. Telias ”fasta koppartråd” är också av, där har en av medlemmarna i Bof 47-50 felanmält, vi har ingen status än gällande den. /Styrelsen

2018-11-17
Vattenläckan som uppstod i måndags den 12/11 blev endast provisoriskt lagad och därför behöver detta åtgärdas. Lagningen av detta kommer att ske tisdagen den 20/11.
Vattnet kommer därför att stängas av under arbetet och detta kommer förhoppningsvis endast beröra fastigheterna på bofinken 47-50. I värsta fall kommer det även beröra fastigheterna på bofinken 30-50. Vi kommer att informera om detta på www.bofinken.nu och även i vår Facebook-grupp. Så tänk på att fylla upp vatten så att ni har inför kommande avstängning (gäller alla fastigheter på bofinken 30-50).
HAKAB är även här i området och lagar den av grävda fibern vid bofinken 46-47. Arbetet började igår fredag den 16/11 och kommer att pågå i 3-4 dagar. Detta innebär att HAKAB kommer att gå ner i krypgrunderna under ett flertal huslängor. /Styrelsen

2018-11-15
Info gällande kabelbrott efter grävning vid vattenläcka: Vid grävning kring den akuta vattenläckan i veckan grävdes oavsiktligt en annan kabel av, den innehöll fiberkablar samt koaxialkabel. Av fyra fiberkablar har en gått av och enligt Hakab verkar detta endast drabba ett hushåll men ingen felanmälan har inkommit. Koaxialkabeln har gått helt av. Hakab kommer starta arbetet med reparation av detta imorgon 16/11. Dom beräknar vara klara med koaxialkabeln under morgondagen men arbetet med fibern tar ca 3-4 dgr. Detta kommer innebära att Hakab behöver gå ner i krypgrunderna på flera längor under arbetet med reparationen. /Styrelsen

2018-11-13
Status vattenläcka: Nu är läckan lagad och vattnet är åter igång i hela området. Vi beklagar det som hänt. Stort tack till alla grannar som hjälpt till med vatten! /Styrelsen

2018-11-13
Status vattenläcka: Just nu har vi en stor vattenläcka i området mellan Bofinkstigen 46 & 47. Den upptäcktes i går morse (måndag den 12/11). Där av var vi tvungna att stänga av vattnet akut, då det vällde upp en massa vatten ur marken. De berörda fastigheterna då var bofinken 30-50. Idag var kommunen tvungna att stänga av vattnet till hela vårt område då läckan inte kunde lagas igår, och detta pga att det inte ska läcka in förorenat vatten i våra ledningar. Vattnet är nu åter igång, förutom på bofinken 30-50. Reparationsförsöket av befintligt rör höll bara en halv dag innan den började läcka igen.
Nytt försök görs nu igen med att föröka laga röret på ett annat sätt.
Vi hoppas att detta ska lösa sig så snart som möjligt och vi hoppas på förståelse och överseende med det inträffade.
Vi i styrelsen försöker att uppdatera om läget så snart vi kan och när vi har info.
Vi kommer att uppdatera på vår hemsida: www.bofinken.nu och i vår facebook-grupp.

2018-11-13
Status vattenläcka: Just nu är vattnet till hela bofinken i Salems samfällighet avstängt. Det kommer att slås på inom ca 2 timmar och då kommer vattnet fungera för alla utom de som bor på Bofinkstigen 30-50 då läckaget måste lagas. Varför kommunen akut stängt av vattnet är för att vi inte ska få in förorenat vatten i våra ledningar. Vi återkommer så snart vi har mer info och beklagar det inträffade! Med vänlig hälsning, Styrelsen

2018-11-12
En uppdatering om den akuta vattenläckan: Rörbjörnen är anlitade att ta sig an arbetet med läckan, dom kommer påbörja arbetet direkt. Dom hushåll som kommer bli utan vatten är bofinken 30-50 och för vattenhämtning för dessa hushåll hänvisas i dagsläget till goda grannar. Vi har ingen tidsplan ännu, förhoppningen är att det ska gå snabbt men vi uppdaterar igen när vi vet mer /styrelsen

2018-11-12
OBS!!På grund av en akut vattenläcka troligtvis mellan Bof. 46 och 47, kommer vattnet att behöva vara avstängt och vissa hushåll kommer att drabbas av detta. Rörbjörnen är kontaktade och kommer under dagen. Vi återkommer med med information så snart vi vet mer. /Styrelsen

2018-11-07
Gällande problem med fiber:
Under dagen (7/11) har en tekniker från Com Hem varit och tittat på våran utrustning och han hittade ett fel i en av våra switchar, felet ska nu vara åtgärdat. /styrelsen

2018-10-10
Meddelande från Styrelsen:
VATTNET STÄNGS AV Torsdag den 11 oktober. kl 8.00 - 16.00!
Det uppstod komplikationer i arbetet vilket ledde till att vattnet inte kunde stängas av som planerat. Ett nytt försök kommer att göras imorgon (torsdag), samma tider. Om avstängningen av någon anledning behöver bli längre kommer information på Bofinken.nu och facebook samt på våra anslagstavlor om var man kan hämta vatten

2018-10-02
Meddelande från Styrelsen:
VATTNET STÄNGS AV onsdag den 10 oktober kl. 08.00 – 16.00!
Som vi informerat om tidigare så pågår rörarbetena vid Domherrestigen 3 – 8. Det har dragit ut på tiden men nu är det dags att koppla ihop rören och då måste vattnet stängas av. Det kommer att ske onsdagen den 10 oktober från kl 08.00 fram till kl 16.00. Avstängningen berör hela vårt område. Förbered er genom att noga kontrollera att alla kranar är stängda och tappa upp vatten i t.ex. hinkar och badkar. Om avstängningen av någon anledning behöver bli längre kommer information på Bofinken.nu och facebook samt på våra anslagstavlor om var man kan hämta vatten

2018-04-23
Vattenfall kommer att förbättra elnätet i vårt område! Planen är att byta ut befintliga kablar i marken från 60- och 70-talet som har blivit gamla och skadade, för att minimera oplanerade avbrott och stärka driftsäkerheten. Förbättringsarbetet kommer att påbörjas i slutet av vecka 16 och planeras vara färdigställt under 2018. Arbetet beräknas pågå under ca 2-4 månader.
Har ni frågor är ni välkommna att kontakta:
Beredare, Matteus Ågren
Projektledare, Emma Hansson

Översiktskarta för kabelbyte hittar du här!

2018-04-16
Protokoll för årstämman 2018. Dokumentet hittar du här!

2018-04-11
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse & valberedning för 2018

2018-03-24
Nu finns det lite mer information angående fiber, tv och telefoni. Informationen finns i dokumentet som ni hittar här!

2017-04-11
Hemsidan uppdaterad med nya förtroendevalda för 2017.

2016-04-27
Hemsidan är uppdaterad med nya förtroendevalda för 2016.

2016-04-25
Samordnande Städledare vill rikta ett STORT TACK till alla medlemmar för väl genomförd städdag.

2016-01-11
Årsmötet närmar sig och i och med det behöver vi få in alla era förslag och idéer för att förbättra och bevara området i bra skick. Tänk på att alla motioner skall vara inlämnade senast den 31.a januari för att vi skall kunna behandla dem.
Mailas antingen till styrelsen: styrelsen@bofinken.nu eller lämnas i samfällighetens gemensamma brevlåda Domherrestigen 45 vid domherrens parkering.
Väl mött på stämman som sker i Mars månad (återkommer om dag).
Mvh Styrelsen

2015-11-02
Styrelsen har hyrt in entrepenörer som genomsöker vårt vattenledningsystem då det finns indikationer att det finns små läckor/läcka. Rörsystemet är mer än 45 år gammalt och börjar ha sina brister och vi måste få ett underlag för eventuella åtgärder. Vi har haft ett par större läckor genom åren och vill följa upp detta då vi ser en ökad förbrukning av inkommande vatten till vårt område.

Sökningen sker på natten/morgonen ( 03:00-framåt) då vi använder minst vatten och sker genom okulär sökning runt huskroppen samt mätning i grunden och på rörsystemet. Vid frågor maila styrelsen.

2015-06-16
Upprop från Samordnande Städledare:

• SE UPP! I sommar målar och underhåller vi föreningens lekplatser. Ber om föräldrars hjälp att vara uppmärksam på att det stundvis är nymålat på lekplatserna. Med omtanke om barnens kläder samt bästa resultat av målningen.
• Vi behöver några fler medlemmar som kan hjälp till att underhålla och måla vår lekplastutrustning i sommar. Kan du tänka dig att hjälpa till i utbyte mot att bli arbetsbefriad vid höstens städdag? Kontakta Samordnande Städledare!
• En ny sandlåda på lilla lekplatsen på Domherrestigen monterades ihop av några vänliga medlemmar i mitten av maj. Sedan tidigare i veckan finns nu också ny sand i denna.

2015-06-08
Under sommaren sker det förbättringar av våra hus samt uppförande av nya förråd, altaner, staket m.m. Allmänna byggnads bestämmelser finns att hämta på Salems komuns hemsida, generella samt för kvarteret Bofinken.

Vanliga frågor & svar
Ändringar av detaljplan för kv Bofinken

2015-04-28
Samordnande städledare vill tacka alla medlemmar för en god insats på vårens städdag den 18 april.

2015-04-06
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse och städledare för året.

2015-01-06
Styrelsen önskar alla medlemmar en god start på det nya året!
Styrelsen arbetar nu med sammanställning av material för kommande årsstämma. Denna är planerad att hållas i mitten av mars och kallelse kommer att utgå senast 2 veckor dessförinnan.
Sista datum för att lämna in en motion är 31 januari. Har du en idé är det alltid lättare att få stämmans godkännande om denna presenteras väl och inkluderar ev prisuppgifter och plan för genomförande.

2014-04-09
Hemsidan uppdaterad med ny styrelse och städledare för året.

2013-11-14
I samband med hösten städdagen inköptes en större mängde planteringsjord. All jord gick inte åt utan det är nu fritt för enskilda medlemmar att ta av denna jord som ligger på uppställningsplattan i änden på Bofinkstigens första högra parkerings-plats, på gaveln av Bofinkstigen 37. Först till kvarn...

2013-08-30
I början av juli månad genomfördes de asfalteringsarbeten som godkändes av extrastämman i juni. Sanden i våra sandlådor har också bytts ut. Två nya gungor kommer att monteras vid våra lekplatser under september då de tidigare gått sönder.

Under rubriken "Styrelsen" kan du nu hitta Samfällighetens försäkringsbesked för vår olycksfallsförsäkring.

2013-04-21
Styrelsen vill informera boende om att sopning av våra gångvägar och parkeringar kommer att ske tisdagen den 23 April. Har ni möjlighet att ställa in bilen i garaget eller parkera på alternativ plats under dagen uppskattas detta.

2013-03-24
Hemsidan har uppdaterats med ny styrelse för 2013

2013-02-27
Styrelsen har fått indikationer på att det i dagarna har varit ett företag i området som knackat på hos medlemmar där de bett om att "besiktiga taket och sedan komma in och visa foton" och att styrelsen ska ha gett dem detta uppdrag. Styrelsen har INTE anlitat detta företag och ber samtliga boende att vara uppmärksamma på detta.

2012-11-10
Styrelsen vill informera om följande:

• Utbyte av vattenmätare är nu klart och vi kan se fram emot mindre krävande avläsningar av vår vattenförbrukning i framtiden. Arbetet gick bra och vart mycket smidigt utfört. På medlemsfakturan i november kommer mätarställningen på den nedtagna vattenmätaren att redovisas. Avstämning mellan preliminär och verklig förbrukning sker dock som beslutat i maj nästa år.

• Utbytet av vattenrör under hus 6-13 (där vi har råkat ut för vattenläckor) är också klart. Vattenledningen är nu fastsatt i bjälklaget och är på det viset synlig i krypgrunden. Huruvida vi ska fortsätta att byta ut våra gamla vattenledningar får lyftas fram och diskuteras på årsstämman.

• Under städdagen så togs mellanväggen bort vid spolplattan på Bofinkstigen. Detta gjordes för att snöröjaren i vinter ska kunna komma in och röja undan snön framför sopkärlen som är placerade där men även för SRV som behöver bättre utrymme för att tömma sopkärlen. Vänligen notera att detta utrymme inte får användas som parkeringsplats!

• Vi vill också passa på att påminna våra medlemmar om att emellanåt "motionera säkerhetsventilen" på värmepannan, detta för att minska risken för övertryck. Titta igenom instruktionsboken för att få exakt besked om hur just din värmepanna ska skötas.

• I och med sommarens gräsklippning har samtliga hushåll vid minst ett tillfälle varit ansvarig för klippningen. Det har över lag fungerat bra men vi ser ett behov av att utse en person som skulle kunna tänka sig att vara huvudansvarig för detta. Det har även framkommit önskemål om någon form av genomgång/demonstation av våra maskiner inför sommarsäsongen.
Vi eftersöker därmed en gräsklipparansvarig? Rollen skulle förslagsvis innebära följande:

- Ansvar för samtliga maskiners underhåll inklusive slipning av knivar vid behov.
- Att i samband med vårens städdag hålla en genomgång/demonstration av våra maskiner för intresserade medlemmar som ansvarar för klippningen kommande sommar.
- Inköp av bensin och dylikt.
- Ansvara för ev reparationer.

Städledare kommer efter behov att få agera back-up för inköp och ev reparationer då vi inte förväntar oss att gräsklipparansvarige ska finnas på plats hela sommarsäsongen. Vi tänker oss vidare att personen ska arvoderas i likhet med samordnande städledare, dvs 999 kr/år.

Förutsatt att det finns någon medlem som skulle vara villig att åta sig uppdraget kommer styrelsen föreslå implementering av denna nya roll vid kommande årsstämma.

Är du intresserad eller har ytterligare frågor om rollen. Vänligen kontakta Therese Knutsson, Samordnande Städledare på therese_knutsson@comhem.se alt 072-00 519 00.

2012-10-02
Styrelsen vill informera om att under denna vecka, med start den 3 oktober, påbörjas bytet av vattenmätare som styrelsen tidigare har informerat om samt fått stämmans godkännande på att genomföra.

Detta innebär att vi kommer att ha arbetare i vårt område som även kommer behöva tillträde under våra hus. Arbetet genomförs utan att inblandning krävs av husägaren och beräknas ta ca en vecka att genomföra. Arbetet är förlagt till veckodagarna och helgen berörs inte.

Arbetet kommer att medföra ett ca 10minuter avbrott i vattentillförseln per hushåll.

Har ni ytterligare frågor gällande detta arbete är ni välkommen att kontakta ordförande Kenneth Sahlin.

2012-09-27
Styrelsen vill informera om att arbetet med utbyte av vattenledningar vid Domherrestigen 6-8 och 9-13 börjar nu närma sig sitt slut. För den sista ihopkopplingen av ledningarna kommer vattnet i området att stängas av.

Vattnet kommer att stängas av kommande torsdag, den 4 oktober kl 8-16.

2012-09-03
Nu finns åter vatten i området!
Det vattenläckage som uppkom igår har under dagen åtgärdats. Detta läckage uppstod alldeles i närheten av det som vi drabbades av under förra året.

Det arbete med utbyte av vattenledningar vid Domherrestigen 6-8 och 9-13 som var planerat att påbörjas idag kommer således att påbörjas under morgondagen. Man kommer då att gräva upp på gavlarna av de 2 huskropparna där vattenröret ska bytas. Därefter drar man in röret och kopplar ihop alla förgreningar. När allt detta är klart så stänger man av vattnet och ansluter de nya kopplingarna. Denna vattenavstängning kommer således att bli relativt begränsad.

Styrelsens bedömning är att denna vattenavstängning kommer att ske tidigast i början av nästa vecka och fram tills dess kommer vi alla att ha vatten i kranarna som vanligt om inget oförutsett inträffar.

Styrelsen kommer att i så god tid som möjligt informera om denna kommande vattenavstängning på anslagstavlor och hemsidan.

2012-09-02
OBS!! Vi har fått en vattenläcka i området och måste stänga av vattnet redan kl 20 idag. OBS !!
Friskvatten finns nu uppställt i 2 st stora tankar på gaveln av Bofinkstigen 35 vid garaget

2012-08-23
Styrelsen vill informera att den 3 september, 2012, kommer arbete med utbyte av vattenrör att påbörjas. Detta genomförs då vi vid flera tillfällen har haft större vattenläckage under två huslängor vilket resulterat i ekonomiska förluster i vår förening. För att minska risken för fler läckage har styrelsen beslutat att vattenrören under just de drabbade huslängorna ska bytas ut.

De huslängor som direkt berörs är Domherrestigen 6-8 samt 9-13, dock kommer huvudvattnet att stängas av vilket därmed drabbar samtliga boende. Vi har i dagsläget ingen information om hur länge vattnet kommer att vara avstängt eller när men vi återkommer med den informationen så snart vi har den tillgänglig! Detta kommer att anslås på våra anslagstavlor samt på hemsidan så vänligen ha dessa under uppsikt.

Entreprenören kommer också sätta dit en ny avstängningsventil under de huskroppar där ledningen byts. Det underlättar om vi i framtiden ska byta fler ledningar. Då behöver man inte stänga av vattnet i hela området.

Har ni ytterligare frågor gällande detta arbete är ni välkommen att kontakta ordföranden.

2012-08-23
Bofinksmappen har uppdaterats och går att hitta under fliken In/Avflyttning. Ett komplett exemplar kommer även att delas ut till samtliga hushåll den närmsta tiden.

2012-07-01
Under vecka 27 kommer SRV att påbörja markarbetet för de nya sopkärlen som vi tidigare informerat om. Övergången till de nya kärlen sker när sopkärlen väl finns på plats och tömningen av dem startar måndag den 16 juli. Sluttöming av de idag befintliga sopkärlen som står vid tomtgränsen blir torsdagen 19 juli.

Insamling av befintliga kärl kommer att ske lite senare i augusti, vilket vi återkommer om, men var vänlig och notera att de efter den 19 juli INTE kommer att tömmas av SRV längre.

Styrelsen vill önska samtliga medlemmar i vår förening en skön sommar!

2012-06-20
Styrelsen önskar informera medlemmar att all vägbelysning nu ska vara fungerande. Om du noterar någon lykta som inte lyser, vänligen informera styrelsen.

På onsdag, den 27 juni kommer en entreprenör till vårt område för att lägga ut EU-sand runt det nybyggda lektåget på Domherrestigen. Närboende ombedes att försöka hålla gångvägen fri så att dessa kan komma fram utan bekymmer.

Som beslutat vid årsstämman har nya skyltar till området beställts och kommer under sommaren att sättas upp. Vänligen notera att så snart skyltarna är på plats träder de "nya" kör- och parkeringsreglerna i kraft och möjlighet att ta ut kontrollavgift enligt skyltning finns.

2012-06-15
Styrelsen meddelar att arbetet med att laga vår vägbelysning visat sig vara mer komplicerat än vi från början trodde och har därför dragit ut på tiden. All belysning är sedan någon vecka tillbaka fungerande på Bofinkstigen. Belysningen på Domherrestigen hoppas vi är åter i funktion inom någon vecka om vädret tillåter för fortsatt reparationsarbete.

2012-06-14
Senaste nytt från comhem hittar du här

2012-06-01
Styrelsen vill informera medlemmarna angående förändrade rutiner för sophantering i området. Informationen finns här!

2012-05-31
Styrelsen vill informera boende att i mitten av juni kommer en entreprenör till vårt område för att gräva ut och lägga EU-grus runt det nybyggda lektåget på Domherrestigen.

2012-05-19
Stora delar av vägbelysningen i vårt område och på parkeringarna är ur funktion. Problemet är lokaliserat och material beställt. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av nästa vecka hälsar styrelsen

2012-04-29
Krypgrund under våra hus
Vid vattenavläsningen på städdagen uppmärksammades att det under en del hus är skräpigt med trä, papper, plast och annat. Det är inte bra med organiska material i krypgrunden då det kan uppstå mögel och skräpet drar till sig skadedjur. Under varje huslänga finns det en dräneringsbrunn skyddad av en brunnsring av betong. I denna brunnsring får det absolut inte ligga skräp i någon form. Vi noterade också att många av de galler som sitter på gavlarna vid husen är trasiga och det bla varit katter under husen som uträttat sina behov där. Styrelsen uppmanar samtliga i föreningen att se över detta då vi är enskilt ansvariga för att krypgrunden fungerar på ett bra sätt.

Sophämtning
Samtliga medlemmar har i dagarna fått ett informationsbrev från SRV återvinning ang förändrad sophämtning. Styrelsen önskar informera medlemmar att denna fråga diskuterats och att man kommer att inleda förhandlingar med SRV om framtiden